Tänkte berätta lite om vad man ska undvika att äta och vad man kan äta när man ska börja eller håller på med GI.

Informationen kommer från våran bok som är skriven av Ola Lauritzson. Boken heter ”Gå ner i vikt med GI-metoden”.

Använd GI-värdet som riktlinje – men inte som absolut värde.
Här kommer några exempel på mat och dryck som har ett högt GI-värde.
Jag börjar med det högsta.

* Jasminris, långkorning som är kokt i en riskokare – Genom att koka riset i en riskokare förstörs risets struktur.

* Maltros (ingår i öl) – Maltros är en sockerart som kroppen har lätt för att bryta ner.

* Glukos (druvsocker) – Ren glykos går ut i blodet direkt och har därmed ett väldigt högt GI.

* Baguette – Den frasiga ytan ger lätt nedbrytbar stärkelse och ett högt GI.

* Potatis, bakad – Den påverkas av hög värme under lång tid och potatisens struktur har delvis fallit sönder = högt GI.

* Palsternacka, kokt – Lätt att bryta ner för kroppen trotts att den innehåller små mängder av kolhydrater.

* Snabbris – Nästan alla snabbprodukter har högt GI.

* Riskakor, vanliga – Dom är mycket porösa och det låga fettinnehållet ger ett högt GI

* Potatismos, pulver – finfördelat livsmedel som har lätt nedbrytbara kolhydrater, vilket ger ett högt GI

* Corflakes – Extremt spröda och är väldigt lätta att bryta ner för kroppen, samt ett högt GI.

* Våfflor – Mycket lättnedbrytet som ger ett högt GI

* Gelé godis – Hög koncentration av lätt nedbrytbara kolhydrater ger högt GI, innehåller även glykossirap
.
* Pommes frites – Den höga koncentrationen stärkelse ger högt GI, trots relativt högt fettinnehåll.

* Potatismos, hemlagat – Finfördelat, med en viss andel ej krossade bitar, vilket ger längre GI än pulver.

* Ostbågar – Högt GI trots högt fettinnehåll, pga lätt nedbruten stärkelse

Här är exempel på mat och dryck med ett lågt GI:
Jag börjar med det lägsta GI-värdet.

* Läskedryck, light – Finns inget socker i därför ger det inget GI.

* Filmjölk – Lågt pH och högt laktosinnehåll i kombination av kolhydrater ger lågt GI.

* Morötter, råa – Låg koncentration av kolhydrater = lågt GI.

* Sojabönor – Kompakt struktur, låg koncentration av kolhydrater och ett högt fett-och proteininnehåll ger lågt GI

* Choklad, mörk bitter (>60% kakao) – Lägre sockerinnehåll ger lägre GI

* Körsbär – Stor andel fruktos ger lågt GI

* Mjölk, 3% fett – Det höga fettinnehållet ger lägre GI än minimjölk.

* Nougat – Det höga fettinnehållet sänker GI.

* Chockladmousse – Högt fettinnehåll ger långt GI.

* Spaghetti, fullkorn – Det höga fiberinnehållet ger lägre koncentration av nedbrytbara kolhydrater och därmed lägre GI.

* Yoghurt, naturell – Laktos ger lågt GI.

* Päron – Högt innehåll av fruktos ger lågt GI.

* Äpple – Större delen av kolhydraterna är fruktos, vilket ger ett lågt GI.

* Jordgubbar – Hög andel fruktos sänker GI.

Men nu är det såhär, bara för att nåt innehåller lågt GI så kan man inte äta hur mycket som hellst av det.
Det gäller att hålla koll på hur mycket kolhydrater det är i mat och sånt.
I fas ett får du ha ett kolhydratsintag på max 20, och det är på hela dagen. Och som ni vet så håller fas ett på i tre dagar. Dom tre viktigaste dagarna då kroppen rensar ut allt skit.

I fas två får du äta ca 30 kolhydrater per dag. Så lite koll måste man ha.
I fas tre kan man ju kalla det för ”resten av livete”. Men här bör man tänka på att välja fullkorn istället för vanligt vitt mjöl. Det är mycket bättre för kroppen och den får lite att arbeta med. Men ta lite av kolhyrdaterna iaf. Men vill ju inte gå upp i vikt igen. 😉

Imorgon kommer det upp mer exakta saker på vad man kan och inte ska äta i dom olika faserna. För det kan vara en ren djungel.

God natt!

6 Kommentarer till “Vad man får och inte får äta!”

  • Tack för info gumman!

  • Johanna:

    Tack för bra information till mitt skolarbete!

  • Lassie:

    Tjena! Jag försöker mig på det här med GI men är så osäker på allting jag äter, att det känns som att jag nu endast lever på kyckling, grönsaker och keso! En sak till, caschewnötter, äta eller inte äta? Har läst en massa olika saker om just caschewnötter. Tacksam om du vill hjälpa mig! Mail? /Lisa

  • hallå! har en fundering över yougurt, fetthalt 2%. … har du någon aning om vad det kan få för GI???

  • Hej.
    Jag bok i Kina och har problem med att man alltid blir cerverad det vitta snabba riset. Skulle det funka bra att byta ut det mor råa morötter? Eller gör det att jag får förlite kolhydrater i mig?

  • Björn:

    Hej Sandra
    Jag har letat runt lite i listor och annat men hittar inte vad Ägg har för GI? jag har planer på att börja med Gi har tidigare provat LCHF men det funkade inte. Ägg var ok där men hur är det i GI?

Besöksräknare
Idag:
Denna Vecka:
Denna Månad:
Totalt: