För er som tycker det låter krångligt med GI så ska jag förklara lite. Tar hjälp av boken vi har hemma och sen lite fakta på internet. Ska försöka göra det så lättförklarligt det bara går.

Jag kan ju börja med att förklara vad GI står för, det betyder Glykemiskt index.
GI-metoden handlar om att välja livsmedel med ”långsamma kolhydrater”. Långsamma kolhydrater har ett lågt GI.

Vår kropp är inte anpassad för äta mat med en hög andel av snabba kolhydrater. Ett intag av för mycket snabba kolhydrater gör att vårat blodsocker stiger snabbt. Kroppen reagerar genom att släppa ut för mycket insulin för att hinna ta hand om allt socker. Resultatet blir då att blodsockret minskar snabbt igen och vi blir återigen sugna på något sött.

Ett livsmedel med lågt GI kommer ge en lägre blodsockernivå under längre tid. Blodsockernivån blir jämn och lugn vilket kroppen mår bra av. Om GI är högt kommer blodsockret att stiga snabbt men också gå ner snabbt.

För höga insulinvärden mår kroppen inte bra av. Inte heller mår vi bra av pendlande blodsockervärden. När blodsockervärdet snabbt sjunker blir humöret sämre och man upplever ett tydligt sötsug. Resultatet blir att man stoppar i sig mer kalorier än kroppen egentligen behöver som tex choklad, läsk eller fikabröd. Vilket ökar risken för övervikt och fetma.

GI-metoden går ut på att man äter långsamma kolhydrater som förbränns sakta.
Långsamma kolhydrater har ett lågt GI. Ju lägre GI som ett livsmedel har under ju längre tid kommer energin att fördelas över tiden. Det innebär att vi får en lugn och jämn blodsockernivå.
En fördel med att äta mat med ett lågt GI är att kroppens insulinsystem inte i onödan belastas. Alla människor kan må bra av att äta mat som inte kräver för höga insulinnivåer. För dom som har diabetes är frågan ännu viktigare.

Många menar också att en kost med lägre GI minskar sötsug och ger ett jämnare humör. Det är därför GI är en kost som särskilt kan rekommenderas till de som har problem med humöret eller lider av en sjukdom där humöret påverkas.

För er som inte vill ta bort pasta, ris, potatis o.s.v, väl tex fullkorn istället.
* Fullkorn har lågt GI.
* Mer fibre ger lägre GI.
* Ät mer grönsaker.
* Tillsätt ärtor, linser och bönor till soppor, grytor och andra maträtte
r.

Fördelar med GI och GI-metoden:
* Enklare att gå ner i vikt.
* Underlättar viktkontroll.
* Kroppens insulinsystemet belastas inte.
* Störd ämnesomsättning kan förbättras.
* Diabetiker kan ibland gå ner i medicin.
* Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
* Minskade kolesterolvärdena.
* Gör att du är mätt längre tid.
* Ger bättre uthållighet genom bättre fungerande energidepåer i musklerna, levern och hjärnan.

Det var lite om vad GI handlar om.
Jag kan säga att av alla metoder jag har prövat att gå ner i vikt på så är det här den bästa. Och tro mig, jag har testat en del. Här får man äta sig mätt och samtidigt går du ner i vikt. Man behöver inte svälta sig.
Nackdelen kan vara att maten man äter är väldigt dyr.
Men jag försöker göra som så att äta ”billig” mat i veckorna, typ fryst broccoli, ägg, bacon och fisk, köttfärs.
Och sen tar man den lite dyrare maten på helger som tex kött, kyckling, färsk sallad o.s.v.

Comments are closed.

Besöksräknare
Idag:
Denna Vecka:
Denna Månad:
Totalt: