Hej på er sköningar!
Kul att jag har inspirerat så många till att börja med GI. Det är ju så lätt, eller vad säger ni? Jag önskar er lycka till! Vi klarar det tillsammans. Vi är bäst, vi är så bra som har tagit tag i våra liv, vi är på väg fram emot ett sundare och ett smalare liv! Heja oss!

Men för att göra det lite enklare för såna som är lite lata och bekväma av sig ;-), så kommer här några matförslag. Frukost, mellis, lunch och middag. Bra va??

Vi börjar med frukost, dagens viktigaste mål;
* Kokt eller stekt ägg
* Äggröra med skinka och färska champinjoner, gärna lite purjo också. Det är en bra frukost!
* Omelett med skinka, eller champinjoner. Vill man inte ha tillbehören kan man självklart hoppa över dom.
* Stekt ägg och bacon
* En klick keso (naturell), några gurkskivor, tomater eller varför inte lite paprika? Kanon!
* ”Skinkburgare” – Man tar två skivor av rökt skinka, lägger ost emellan och steker. Till det kan man ha både gurka och tomat. Välj vilken grönsak du vill.

Mellis;
* Avocado
* Nötter
* Ägg
* En klick keso med nåt till
* Skinkburgarna

Lunch; (Vi brukar alltid äta nån lättare lunch. Sen kör vi det avancerade till middag.)
* Sallad – Ost och skinka, räkor, kebab, grekisk sallad. Man kan ha i vad man känner för.
* Omelett – Valfritt tillbehör
* Äggröra
* Stekt ägg med bacon och gurka
* Stekt hamburgare med stekt lök och grönsaker
* Min kasslerröra, eller min baconröra, även kyckling går bra – Stek kassler, bacon eller kyckling, ha i gul lök och grädde. Låt koka och servera med sallad eller broccoli.
Man kan ha i dijonsenap för smakens skull, men det smakar bra ändå.
* Resterna från gårdagens middag? Det funkar alltid.

Mellis;
Se ovan..

Middag;
* Stekt kebab med sallad och dressing
* Fläskfilé – Finns mycket man kan göra med den
* Kokt eller stekt fisk, eller varför inte slänga in den i ugnen med lite ost och grädde?
* Kyckling av alla dess slag. Du kan steka den, göra den i ugnen – vad som helst.
* Mozzarella inbakade lövbiffar
* Stekt lax filé med en kall sås på creme fresch, rödlök och svart stenbitsrom.
* Köttfärsröra med champinjoner och creme frech, ha gärna i lite bacon.

Här har ni några förslag. Skulle kunna skriva ut hur mycket som helst, men ni skulle inte orka läsa då.
Allt som står här är väldigt bra GI mat. Men tänkt på hur många kolhydrater du stoppar i dig per dag. Jag äter mellan 15-25/per dag.

Du kan steka all mat i smör, ej margarin, eller i olja. Vi steker mest i smör för fettets skull.
Glöm inte heller att dricka mycket vatten, ju mer du dricker desto mer rensar du kroppen. Så brukar jag tänkte, och då går det lite lättare.

Våran kvällsmat får ni se sen, då jag även berättar vad jag ätit till lunch och frukost.
Hoppas att listan var till nån nytta.
Ha en bra lördagskväll!

3 Kommentarer till “GI- olika matförslag!”

  • Usch nu blev jag lite så där:
    Usch vad jobbigt det låter 🙁
    Tänkte mest på detta med att man inte får i sig för mycket kolhydrater.
    Hur vet jag det?
    och hur kan jag kolla det?
    Usch förlåt mina alla tusen frågor 😉
    kram

  • Jättefin blogg du har:) Jag tycker det är svårt att veta hur många g kolhydrater man stoppar i sig :/ vet inte hur man ska räkna ut det riktigt om det inte står på förpackningarna. Kram

  • Martin:

    Var f..nemej den bästa förklaringen och tipsen jag läst om mat,vad som är ok mm. jag läst!
    Har letat som attan på nätet!

    Stor skillnad det gjort på dig!
    Ska ha koll på bloggen och prova på!

Besöksräknare
Idag:
Denna Vecka:
Denna Månad:
Totalt: