Har du bestämt dig för att leva enligt GI-metoden? Vill du gå ner i vikt och lägga om ditt liv?

Då så! Skippa pastan, potatisen, brödet och chipsen. Ladda med grönsaker, fisk; kyckling, ägg, magert fläsk som kassler, rent och rött nötkött, spenat, keso, broccoli… och rätt sorts fett som t.ex. rapsolja och olivolja (de andra sorterna behöver du inte).

Sedan är det bara att starta trestegsraketen mot ett magrare och bättre liv.

Steg ett (dag 1-3)

Under dessa första dagar ska du tömma kroppen på kolhydrater. Det gör du genom att äta så lite kolhydrater som du bara kan. Helst inte mer än 20-30 gram om dagen. Det är inte kul, och du kommer att få ont i huvudet, men det går. Käka keso och broccoli.

Kroppen är van vid att använda kolhydrater som bränsle och det är därför du till en början blir trött och grinig. När man låter bli att tillföra nya kolhydrater tar lagret snabbt slut, och kroppen får ta till en annan energikälla – något som de flesta av oss har för mycket av: fett. Det är när kroppen så småningom ställer om till att istället omvandla fett till bränsle åt hjärnan.

När kroppen har ställt om och börjat använda det kroppsegna fettet som bränsle hamnar man i vad som med ett fint ord kallas för ketos.

Steg två (en till sex veckor)

Fortsätt hålla dig till en kost som innehåller så lite kolhydrater som möjligt. Helst inte mer än 20-30 gram kolhydrater per dag.

Ät mat med mycket protein. Den som äter kött kan lösa det genom att äta mycket kött, och vegetarianer genom att äta mycket kolhydratfattiga baljväxter och proteintillskott.

Se till att få i dig fett, så att inte kroppen börjar tro att den befinner sig i ett svälttillstånd. Du måste nu tillföra fett eftersom kroppen använder kroppsfettet för att hålla igång.

Ät mycket grönsaker.

Drick mycket och hela tiden. Allra helst bara vatten. Aldrig cola eller andra läskprodukter som innehåller socker.

Motionera gärna två eller tre dagar i veckan. Rör på dig även de andra dagarna. En timmes rask promenad om dagen, helst innan frukost gör susen för kroppens förbränning!

Steg 3 (resten av livet)

Börja sakta att återigen äta begränsat med kolhydrater. Men börja inte leva av pasta, ris, potatis och bröd, utan försök att begränsa dessa i kosthållningen. Ät helre linser och kikärter till maten. Om du verkligen vill äta pasta så välj fullkornspasta eller Low Carb-pasta. Akta dig för allting som är märkt med snabb..

Lycka till!

4 Kommentarer till “GI metodens tre steg!”

  • Hejsan!
    Du skriver rapsolja och olivolja?! Du steker inte i smör då? De gör vi!!
    Sen en fråga, min kära sambo har börjat med detta också och visst gör din kille de också? hur går de för honom? Äter han som sig eller mer??
    Jag ska försöka komma igen nu!
    Startar i mrrn:)
    Var på ica i går och köpte färdig skagen röra, gott till kokta ägg ju! Var 1g kolhydrater i de, är väl ganska ok!?
    Tacksam för svar:)
    kram

  • Åsa:

    Tack så mycket! Precis den info jag eftersökte i dagens inlägg hos mig! Hur du ngn bra sida med ju GI rankning hos livsmedel och vilken gräns man ska ligga under?…
    Kram kram!

  • Mirela:

    Hej!
    Jag är nybörjare, så jag undrar vad ska man äta de första 3 dagarna i steg 1?? Inte bara keso och broccoli :)?
    Tacksam för svar.

  • tack för ett informativt inlägg!
    jag har ätit LCHF nu sen i måndags, har den sjukaste huvudvärken, men så åt jag en heeeeeeel del socker och godis innan också 😉
    Jag älskar din blogg och all mat du lägger upp, både bilder och recept.
    Keep up the good work!

Besöksräknare
Idag:
Denna Vecka:
Denna Månad:
Totalt: