Archive for februari, 2009

Hej!
Nu har jag kommit hem och slagit mig ner i lugn och ro framför datorn. Har inte hunnit svara på kommentarerna heller, men ska göra det så fort jag har skrivit klart här.
Men jag tänkte inte skriva så mycket, tänkte visa två bilder på vad jag har käkat idag.

Vi börjar med frukost/lunch

pict1342

Den goda gratängen från igår blev det till frukost/lunch. Eller klockan var faktiskt runt halv tolv, så det här räknas som lunch. Och det var lika gott idag som igår.
Funderar på att bjuda min vän på detta imorgon. Det tror jag nog går hem. Du tycker väl om lasagne Suss? =) Men det här blir på mitt vis.. =) Men jag tror du kommer att gilla det!

Det har inte blivit nån mellis idag, och det är för att jag har haft fullt upp. Så när jag kom till Erik förut så var jag vrålhungrig.
Detta bjöds det på..

dsc00006

En saftig köttbit som var fruktansvärt mör och god. Till det -sallad.

Men nu börjar jag bli lite hungrig, och jag har en matlåda kvar med gratängen, så jag ska nog ta lite från den snart.

Och för er som vill veta hur mitt sovrum ska se hur när det är färdigtapetserat, kolla in Onlyme.

Hoppas att ni har haft en bra dag!
Kramar!

Hej på er!
Har haft lite att stå i idag. Så bilder med mera kommer upp senare under kvällen.
Ville bara skriva det, så ni vet… =)

Hörs senare!

Herrejävlar så god maten blev! (Ursäkta att jag svär) Jag överdriver inte, det smakade helt fantastiskt! Underbart!
Guuud så gott! Jag kan inte sluta, ni MÅSTE prova det här!
I och för sig så vet jag ju inte hur bra aubergine & zucchini är, men det kan nog inte vara så farligt.
Men det här måste testas! Jag fick en känsla av lasagne, min favoritmat förr, men det är var nästan snäppet bättre, och nyttigare. Så istället för lasagne plattor, kan man ta aubergine & zucchini skivor. Det ska jag göra i framtiden iaf!

Njut av bilderna!

pict1335

Innan det var dags för ungen såg det ut såhär. GOTT!!!

pict1339

Såhär såg det ut när det var upplagt på talriken!

pict1340

Det här var överjävligt gott, och lätt!

Det går så lätt och smidigt när man är två i köket och hjälps åt. Vi hjälps åt ganska så ofta faktiskt med maten.
Sen är det ju ganska så mysigt och romantiskt, men det har jag inte sagt till Erik, för då skulle han säkert totalvägra göra mat med mig för att han tycker det är löjligt. Haha! Killar..

Men iaf, har ni fattat att jag vill att ni ska prova det här?? Om inte så GÖR DET!

Nu ni, nu har jag hittat en gratäng som vi ska prova ikväll.
Aubergine & Zucchini Gratäng, det låter väl inte så tokigt?
Dock så kan jag inte svara på hur bra aubergine och zucchini är. Men jag tror det inte ska vara nån större fara.

Här får ni receptet:
Aubergine & Zucchini Gratäng (GI)

Ingredienser:

# 400 g nötfärs
# 1 stor Aubergine, skuren i slantar
# 1 stor zucchini, skuren i slantar
# 1 vitlöksklyfta
# 1 liten röd chili, hackad i småbitar (Inte peta ögonen) 😉
# 4-5 soltorkade tomater, skuret i strimlor
# 120 g färska champinjoner, skuret i skivor
# 1 burk krossade tomater
# 2 dl matlagningsgrädde
# Kryddor – Paprika, svartpeppar och lite salt
# 1½ dl riven ost till gratinering.

Gör såhär:

1. Stek färsen och krydda med paprika, salt & peppar. Lägg i champinjonerna, vitlöken, soltorkade tomaterna, chilin och stek tills champinjonerna är klara.

2. Häll över tomatkross och grädde och låt koka ihop en stund.

3. Lägg först aubergine & Zucchini slantar i en smord ugnsform, krydda lite ovanpå, lägg sen färsblandningen ovanpå sen sista lagret av auberigne & Zucchini. Strö över den rivna osten.

4. Gratinera i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.

Servera med en god sallad, ex avokado, gurka & fetaost.

Bild kommer upp ikväll!
Men det här tror jag på, det kan nog bli riktigt hett och kryddigt!

aubergine

Aubergine -har ingen aning om hur det smakar, men det ska bli internsant att testa.

crusader-zucchini

Zucchini -har ingen aning om hur denna sak smakar heller. Men jag har för mig att det inte smakar så otroligt mycket. Men det visar sig ikväll, spännande!

Här kommer lite information om glykemiskt index, som kan vara bra att veta!

Stirra dig inte blind på tabeller över glykemiskt index i olika livsmedel. GI är inget absolut mått! Det är hela måltidens sammanlagda GI-värde som är det viktiga.

Det är viktigt att komma ihåg att glykemiskt index inte utgör ett absolut mått. Och att GI inte är något egentligt mått på ett livsmedels ”nyttighet”. Tvärtom, kan tabelljämförelser mellan olika grupper av livsmedel bli helt meningslös.

Däremot kan GI-tabeller vara väldigt användbara när du väljer mellan olika livsmedel av samma typ.

Ett tydligt exempel på hur tabellerna kan vara vilseledande är det faktum att det i praktiken uppstår stora GI-skillnader beroende på hur finfördelad potatisen är vid tillagning eller hur ett bröd är bakat. Ett bröd bakat på finmalet mjöl ger högre GI-värde än ett bröd med hela kärnor, kärnrester eller surdegsbröd som t.ex. pumpernickelbröd. Potatis som är kokt i tärningar ger ett högre GI-värde än potatis som kokas hel med skalet på.

Tabellvärdena baseras på 50 gram tillgängliga kolhydrater från varje mätt livsmedel. Och det är lätt att övertolka GI-tabeller eftersom värdena inte säger något om den faktiska storleken på en portion. I själva verket äter man ytterst sällan så mycket som 50 gram kolhydrater av ett och samma livsmedel.

Morötter är inte onyttiga!
Ta en morot som exempel. Den har ett GI på 101 vilket i jämföresle med det vita brödet alltså anses vara ett relativt högt GI-värde. Men om du ska få i dig 50 gram kolhydrater krävs det att du äter 575 g morötter – det vill säga en hel påse så som de oftast säljs i mataffären!

En normal morotsportion är i själva verket sällan större än cirka 75 gram. Du behöver alltså inte på något sätt undvika morötter i din kosthållning. Dessutom innehåller de ju massvis av andra nyttigheter.

Chips däremot…
En del livsmedel klassas ofta som dåliga eller bra utifrån deras GI- värde, trots att de kanske har andra näringsmässiga för- eller nackdelar. Om man tittar på produkter som innehåller mycket fett så har de ofta ett lågt GI, eftersom fett i maten gör att magsäcken töms långsammare. Det i sin tur leder till ett lägre blodsockersvar. Vanliga chips har t.ex. ett GI på 77. Jämför gärna med bakad potatis som har GI 117! Det är lätt att tolka detta som att det är bättre att äta chips än att äta bakad potatis, men det är naturligtvis helt uppåt väggarna fel.

Det är alltså väldigt viktigt att väga in matens samlade näringsvärde när man försöker hålla en diet baserad på glykemiskt index. Men det är inte lika lätt som att bli kalenderbitare och hålla reda på de enskilda produkternas GI-värden. Men med bara en liten smula sunt förnuft blandat med ytterligare en smula näringslära brukar det gå rätt bra.

GI-intervall
Intervallet för GI varierar från cirka 20 i vissa baljväxtprodukter till cirka 130 i vissa frukostcerealier (frukostflingor och müsli). De allra flesta baljväxter har ett GI under 60.

Pastaprodukter ligger ofta i intervallet 60 till 70.
Bröd som är baserat på mycket mjöl ligger samlat kring 100, medan grovt bröd hamnar betydligt lägre.

Hela måltidens GI är viktigast
Att helt och hållet kombinera sina måltider utifrån GI-tabeller är svårt, eftersom blodsockersvaret påverkas av flera andra faktorer som exempelvis fiberinnehåll, kostfibertyp, livsmedlets struktur, värmebehandling och hur finfördelad maten vi äter är. Annat som inverkar är sammansättningen mellan kolhydrater, fett och protein. Återigen så är det helheten som har betydelse och inte enskilda livsmedel.

Färsk frukt och juice innehåller ungefär samma GI och påverkar blodsockret ungefär lika snabbt. Men då man i de flesta fall dricker mer än 1 dl juice ger frukten ett lägre blodsockersvar.

aberg-morot-s

Är du en kaffe latte-drickare? Hur många stora latte sätter du i dig varje dag? Tre? Eller kanske ännu fler? Visste du då att varje stor latte innehåller mjölksocker motsvarande en och en halv matsked socker? Allt fler talar nu om kaffe latte-kulturen som en tickande sockerbomb.

Renlärliga GI-experter som Montignac avråder ju helt från kaffe, något som de flesta har svårt med. Anledningarna är flera, t.ex. att kaffet driver upp ämnesomsättningen på konstlad väg, men man behöver inte vara en strikt fundamentalistisk GI-expert för att förstå att den allt populärare kaffe latte-kulturen står i direkt motsats till ett GI-liv.

Rådet till dig som har vant in dig på italienska kaffevanor, är att gå över till espresso, eller caffè macchiato som är espresso fläckad med lite, lite mjölk. Eller, om det känns för svårt att avstå från latten att börja frekventera de espressobarer och kaféer som erbjuder sojamjölk som ett alternativ till sötmjölken. De blir allt fler!

Här kommer ett recept på Sojamjölk, du kan lätt göra det själv hemma.

Gör så här
Koka upp 8 dl vatten i en kastrull. Rör ut 2 dl sojamjöl i ytterligare 2 dl kallt vatten och vispa ner det i det kokande vattnet.
Koka sojamjölken under omrörning i 5 minuter.

Sojamjölk håller i cirka tre dagar om du förvarar den i kylskåpet.

gklatte0506_01b

Ser den lika god ut nu när du vet hur mycket socker den innehåller?

God morgon!

Jag börjar med att svara på en fråga.
”Venus” undrade hur mycket jag gått ner totalt och om jag har nån speciellt veckodag?
Jag har gått ner 12,6 kilo totalt sen i mitten på November.
Och jag förstod inte riktigt vad du menade med speciell veckodag. Men om du undrar när jag vägar mig så är det bara på måndagar.

Hoppas du blev nöjd med svaret.

Slänger upp två bilder på gårdagens middag och dagens frukost.

pict1330

Gårdagens middag
Kassler-röra med svamp, lök och lite soya

pict1333

Dagens frukost

Äggröra med skinka och lök

Nu börjar det bli tomt i mitt kylskåp, så på fredag när jag slutat jobbet så måste vi åka och handla.
Tycker det är roligare att laga GI mat när jag har mycket att välja på.

Är jättesugen på gratäng, men jag har inte hittat nån GI gratäng än. Får kika runt ännu mer och kolla om jag hittar nåt.

Ha en bra dag!

Gud vad jag är dålig på att uppdatera! Men det känns så enformigt att bara skriva om vad man har ätit under dagen. Vet inte vad jag mer ska skriva om? Så har ni några önskemål eller så på vad ni vill att jag ska skriva om, så berätta gärna!
Känns som att jag har berättat allt. Kan ju inte sitta och skriva samma saker hela tiden. Det blir ju bara tjatigt.
Men så fort jag kommer på nåt att skriva, eller hittar nåt som jag tycker är värt att veta, så skriver jag ju.

Ska ta och äta en bit mat nu, väntar besök från en kompis eventuellt. Och senare så kommer ju min lilla Erik.
Så bäst att man har mat i magen!

Hoppas att ni har haft en bra dag iaf!
Kram!

Hej på er!
Är hemma idag, för jag vill inte gå till jobbet och snora.

Min mamma bjöd mig på frukost idag, det blev en sallad med ost, skinka och räkor. Men det smakade knappt nåt. Men jag börjar bli hungrig nu igen så jag sk väl ta och äta lite.
Bilder kommer upp senare under dagen! =)

Jag har blivit dålig på att dricka vatten den senaste tiden, men nu har jag köpt ett jumboglas som säkert rymmer 1 liter, så nu ska det väl bli ordning på det.

Ha en bra dag!

Sådär, då har man kommit hem nu.
Har varit en bra dag idag. Har hunnit med mycket och även hunnit med att vila upp mig.

Blev kvällsmat hos Erik – Stekt kyckling med sallad, men det blev inget över till matlåda så jag var tvungen att gå hem så jag kunde laga till nåt med kasslern. Blev en kassler-röra med färska champinjoner, lök och lite soya. Till det så blir det vanlig sallad med gurska, tomat, paprika och isbergssallad. Så det blir det till lunch imorgon.
Frukosten kommer att bestå av makrill, en avocado och kokta ägg, eller jag kanske ska steka dom? Hmm.. Orkar man det? Det visar sig.

Snart ska jag lägga mig i sängen och läsa.
Hoppas att ni har haft en bra dag och att det går bra för er med GI! =)

Besöksräknare
Idag:
Denna Vecka:
Denna Månad:
Totalt: